Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

LUMPUH WAKTU TIDUR



    Dalam masyarakat kita, "ditindih" sewaktu tidur biasanya dikatakan berpunca daripada gangguan makhluk halus yang duduk atau bertindih pada tubuh badan seseorang itu hinggakan badannya sukar untuk bergerak. Lagi seram, penampakan makhluk-makhluk yang menakutkan. Dalam sesetengah kes, ada yang terdengar bunyi hilaian ketawa dan badannya dicuit-cuit. Cubalah menjeritlah sekuat sekali mana pun (itu pun kalau boleh jerit), keadaan kekal sama. Satu badan tetap tidak boleh untuk digerakkan. Memang mengganggu. 

    Namun, fenomena ini ada penjelasannya yang tersendiri daripada sudut saintifik. Ia dinamakan sebagai "Sleep Paralysis" atau dalam istilah melayunya yang bermaksud '‘lumpuh waktu tidur’'. Secara ringkas, Sleep Paralysis adalah satu keadaan di mana badan kita akan menjadi lumpuh sementara (temporary paralysis). Temporary Paralysis ini berlaku dalam keadaan samada hypnagogic paralysis (ketika mula tidur) atau hypnopompic paralysis (ketika mula jaga). 

    "Secara fisiologi, kelumpuhan tidur berkaitan dengan REM atonia, kelumpuhan yang berlaku sebagai sebahagian semula jadi bagi tidur mata gerak cepat (rapid eye movement, REM). Kelumpuhan tidur berlaku apabila otak terjaga dari keadaan REM. Ini menyebabkan pesakit berada dalam keadaan sedar tetapi tidak dapat bergerak. Kelumpuhan ini boleh memakan masa dari beberapa saat sehinggalah ke beberapa minit "dengan mana si pesakit mungkin akan mengalami gejala panik dan perasan yang khayalan tersebut adalah palsu" (Dipetik daripada Wikipedia)." 

    Samada benar "ditindih" mahupun sleep paralysis, apa yang pasti ia benar-benar berlaku. 

Penafian : Apa yang ditulis ini adalah cuma perkongsian ringkas daripada saya. Sekadar bahan bacaan ringan untuk semua. Saya bukan pakar.

Catat Ulasan for "LUMPUH WAKTU TIDUR"