Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

KISAH PELAJAR JUAL BUAH PINGGANG UNTUK BELI IPHONE

    Kisah yang mengejutkan ini telah menjadi tular di negara China pada tahun 2011 di mana seorang pelajar lelaki sanggup menjual buah pinggang hanya semata-mata untuk memiliki Iphone. Dia bagaimanapun merana untuk seumur hidup akibat tindakannya itu.

Link Shopee : https://shope.ee/AK5MifweCu

    Berdasarkan cerita yang tersebar di internet, pelajar yang berusia 17 tahun pada waktu tersebut bernama Xiao Wang. Dia begitu teringin untuk memiliki Iphone kerana ingin menjadi popular serta dipandang hebat oleh pelajar lain di sekolahnya. Walau bagaimanapun, hanya ada satu masalah Xiao Wang yang menjadi halangannya untuk membeli Iphone 4 itu. Dia berasal daripada keluarga yang miskin. Jadi menabung wang bukanlah pilihan utama. Apa yang terus bermain dalam fikiran Xiao Wang untuk mendapatkan Iphone 4 dengan cara cepat adalah menjual salah satu buah pinggangnya.

    Xiao Wang yang tidak berfikir panjang dengan risiko bakal dia hadapi akhirnya telah menjalani pembedahan mengeluarkan satu buah pinggangnya yang dijual dengan harga $3,200. Jumlah itu lebih daripada cukup bagi membolehkan Xiao Wang membeli Iphone. Seperkara harus diketahui, Xiao Wang merahsiakan hal pembedahan tersebut daripada pengetahuan keluarganya kerana dia sangat yakin akan terus dapat hidup normal.

    Kegembiraan Xiao Wang menjadi seorang pemilik Iphone 4 tidak berpanjangan apabila dia tiba-tiba jatuh sakit. Setelah diperiksa, Xiao Wang disahkan mengalami masalah jangkitan serta komplikasi buah pinggang disebabkan oleh pembedahan yang dia lalui pada waku sebelum itu. Saat ini, barulah keluarga Xiao Wang mendapat tahu tentang anak mereka itu yang sanggup menjual buah pinggang demi Iphone.

Link Shopee : https://shope.ee/30IlzHe8zg

    Sampai satu masa, Xiao Wang hanya mampu berbaring di atas katil. Lagi menyedihkan Xiao Wang, dia terpaksa menjalani rawatan dialisis untuk seumur hidup. Xiao Wang memang berasa menyesal akan tetapi semuanya sudah terlambat. Keadaan lebih bertambah parah apabila keluarga Xiao Wang terpaksa pula menanggung wang perbelanjaan rawatan untuk Xiao Wang yang berjumlah lebih daripada nilai jualan buah pinggangnya. Pihak hospital berkenaan turut membayar wang pampasan yang telah dituntut oleh keluarga Xiao Wang namun tetap tidak mencukupi membiayai rawatan Xiao Wang.

    Tidak dapat dipastikan mengenai status kesihatan Xiao Wang pada hari ini. Adakah keadaannya menjadi semakin tenat atau sebaliknya. Cuma pengajaran daripada kisah ini, berbelanjalah mengikut kemampuan atau keperluan dan bukannya menuruti kehendak semata-mata hingga sanggup merisikokan segala-galanya. 

1 ulasan for "KISAH PELAJAR JUAL BUAH PINGGANG UNTUK BELI IPHONE"

  1. Boleh tolong buatkan page ni ada 'dark mode' atau 'night mode' .senang sikit nak baca,ni terang sangat,sakit mata bila baca.saya dahla rabun jauh. Minta tolong ye..

    BalasPadam